U bent hier:

Toegankelijkheid van bankwebsites

Geschreven door Bart Simons op in de categorie B.

Online bankieren betekent dat je thuis of onderweg je bankzaken zelf regelt via de website of app van je bank. Dat is heel handig, op voorwaarde dat de website of app van jouw bank vlot toegankelijk is.

Er is op dit ogenblik geen Belgische bank die het AnySurfer label draagt, maar websites die het label niet dragen, zijn soms best bruikbaar.

BNP Paribas Fortis

De Pc-banking website is goed bruikbaar.

KBC

KBC Online is goed bruikbaar.

Sinds 1 december 2015 geeft de KBC-website voorrang aan de nieuwe banktoepassing met de naam KBC Touch. Deze is nog niet goed toegankelijk voor gebruikers van het toetsenbord en screenreaders. Hier wordt momenteel hard aan gewerkt.

Het is nog steeds mogelijk om het vertrouwde KBC Online te blijven gebruiken:

  • Klik op het aanmeldscherm op KBC Online,
  • Klik op het volgende scherm op "Toch aanmelden in KBC Online".

Belfius

Belfius heeft een aparte versie van de website voor screenreadergebruikers: volg de eerste link op de pagina "naar toegankelijke versie" en lees de handleiding.

ING

Een ING-klant met een visuele handicap moet dat in het kantoor melden. De bankbediende kan dan instellen dat jij een beter toegankleijke versie van de website krijgt. Volgens de toegankelijkheidsverklaring van ING is de website dan "compatibel met softwareprogramma's die schermen voorlezen of in braille vertalen". Een onderzoek door AnySurfer bracht toch nog heel wat toegankelijkheidsproblemen aan het licht.

Je moet ook weten dat de knoppen op de sprekende kaartlezer niet overeenkomen met die op de "gewone" kaartlezer van ING. Beluister dus zeker de gesproken handleiding die meegeleverd moet zijn met de sprekende kaartlezer van ING.

Andere banken

We hebben op dit moment geen informatie over de toegankelijkheid van andere banken zoals Triodos, Argenta of Axa.

Kaartlezer

Om je aan te melden bij een bankwebsite heb je een kaartlezer nodig. Deze toont elke keer dat je inlogt een andere code. Wie het schermpje niet kan lezen of de kaartlezer niet kan hanteren, kan zijn bank een sprekende kaartlezer vragen.

Apps

De apps van banken veranderen te vaak om betrouwbaar te kunnen rapporteren over hun toegankelijkheid.

naar het overzicht van alle hulpmiddelen